info@meit.ir

امروزه، دولت‌های سراسر جهان با ایجاد یک هدف بلندمدت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) بر بخش ساخت‌وساز و ساخت ساختمان فشار می‌آورند تا انتشار کربن و مصرف مواد خام را کاهش دهد. ساختمان های تجاری و مسکونی مسئول تقریبا 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) و مصرف 30 درصد از انرژی نهایی در سطح جهان هستند. کربن زدایی بخش ساختمان و ساخت و ساز برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 بسیار مهم است. انجام این کار به تغییرات اساسی در نحوه طراحی، ساخت و بهره برداری ساختمان ها در سراسر جهان نیاز دارد. این تغییر مستلزم آن است که این بخش از مصالح ساختمانی و شیوه‌های سازگارتر با محیط زیست حمایت کند همچنین استراتژی‌های بهره‌وری مواد بهتری را ایجاد کند و مصرف مواد خام را کاهش دهد.

مصالح ساختمانی نوآورانه

حرکت به سمت مصالح ساختمانی کم کربن نوآورانه برای کاهش اثرات زیست محیطی بخش ساختمان و ساخت و ساز ضروری است. بتن نه تنها متداول ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده است، بلکه مسئول 8 درصد انتشار گازهای گلخانه ای جهانی است.

یک جایگزین مناسب برای بتن سنتی، آجر کم کربن ساخته شده از مواد بازیافتی یا آجرهای رسی سنتی است که در فرآیندی کم کربن با استفاده از بیوگاز حاصل از زباله، متاناسیون زیست توده، یا انرژی خورشیدی و باد پخته می‌شوند.

برای مثال، شرکت مصالح ساختمانی Saint-Gobain، در تولید محصولات پایدار و کم کربن پیشرو است. در اوایل سال جاری، این شرکت جهانی از تولید تخته گچ با کربن صفر در کارخانه مدرن خود در فردریکستاد، نروژ خبر داد. کربن زدایی فرآیند تولید با تغییر از گاز طبیعی به برق آبی امکان پذیر شد، بنابراین از انتشار سالانه 23000 تن CO2 جلوگیری کرد. علاوه بر این، این شرکت اولین شرکتی است که در صنعت شیشه مسطح بدون کربن تولید می کند که با استفاده از 100٪ شیشه بازیافت شده (cullet) و 100٪ انرژی سبز تولید شده از بیوگاز و برق کربن زدایی شده امکان پذیر شده است.

مواد سازگار با محیط زیست مانند کنف و کتان جایگزین های مناسبی برای کاهش اثرات زیست محیطی این بخش هستند. Cavac Biomatériaux، متخصص در کاربرد صنعتی الیاف گیاهی، عایق هایی از کنف و کتان تولید می کند.

استراتژی های بهره وری مواد بهتر در ساخت ساختمان

گزارش وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساخت‌وسازها در سال 2022 پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی مواد خام تا سال 2060 دو برابر شود. طبق پانل گزارش، با اجرای استراتژی‌های بهره‌وری بهتر مواد، پتانسیل زیادی برای بخش ساختمان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد.

علاوه بر این، استراتژی های بهره وری مواد، از جمله مواد بازیافتی، در کشورهای G7 می تواند انتشار گازهای گلخانه ای در چرخه مصالح ساختمان های مسکونی را تا بیش از 80 درصد در سال 2050 کاهش دهد. در سطح جهانی، بنیاد الن مک آرتور تخمین می زند که اقتصاد دایره ای باعث کاهش انتشار CO2 از مصالح ساختمانی می شود. 38 درصد در سال 2050

یک ابتکار کلیدی در برنامه اقدام اقتصاد دایره ای اتحادیه اروپا (CEAP) پاسپورت محصول دیجیتال (DPP) است. هدف از این ابتکار، تبدیل محصولات پایدار در اتحادیه اروپا با تسهیل شفافیت در سراسر زنجیره ارزش و تقویت مدل‌های کسب‌وکار دایره‌ای است. ایجاد یک مدل کسب و کار دایره ای در بخش ساختمان و ساخت و ساز برای دستیابی به اهداف مهم پایداری کلیدی است.

کاهش مصرف مواد اولیه

تخمین زده می شود که مواد و محصولات ساختمانی 50٪ از کل مواد خام استخراج شده از پوسته زمین را مصرف می کنند و فعالیت های تخریب 50٪ از کل زباله های تولید شده را تشکیل می دهند. برای کاهش اثرات زیست محیطی کابل های خود، Nexans به طور فزاینده ای از مواد کم تاثیر در سراسر زنجیره ارزش تولید استفاده می کند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده در دسترس بودن مواد خام مهم همچنان کاهش پیدا کند. به عنوان مثال مس، جزء ضروری کابل‌ها و سیم‌کشی‌های برق به دلیل رسانایی و استحکام بالا است. از آنجایی که استخراج مس دیگر نمی تواند تقاضای جهانی را برآورده کند، 40 درصد تولید مس از مس بازیافتی حاصل می شود.

آشنایی با سیم و کابل ساختمانی ابهر

بیش از 35 سال است که Nexans به عنوان بخشی از سیاست توسعه پایدار خود برای کاهش مصرف مواد خام و ترویج مدل کسب و کار دایره‌ای، ضایعات مس و آلومینیوم را بازیافت می‌کند. در سال 2008، Nexans و SUEZ RECYCÂBLES، پیشروترین بازیافت کابل ها و فلزات غیرآهنی در فرانسه را راه اندازی کردند. این سرمایه گذاری مشترک سالانه 36000 تن کابل را پردازش می کند و 18000 تن گرانول فلزی و 13000 تن پلاستیک تولید می کند. ترکیبی از فناوری های پیشرو، تولید گرانول های مس خالص 99.9 درصد را امکان پذیر می کند.

امروزه، Nexans تا 15% از مس بازیافتی را در کابل‌های جدید تولید شده استفاده می‌کند و در نظر دارد تا سال 2024 از آلومینیوم بازیافتی استفاده کند. استفاده از مس، آلومینیوم و پلاستیک بازیافتی محصولی پایدار و بدون افت کیفیت را برای مشتریان Nexans فراهم می‌کند.

مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست در ساخت ساختمان

با توجه به اینکه سطح زمین جهانی تا سال 2060 دوبرابر خواهد شد، اجرای مصالح ساختمانی کم مصرف و سازگار با محیط زیست امری حیاتی است.

Nexans در تلاش است تا تأثیر محصولات خود را با تأمین منابعی که با دستورالعمل‌های مصرف انرژی کاهش یافته مطابق با دستورالعمل‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) مطابقت دارند، بهبود بخشد. علاوه بر این، توسعه محصول R&D Nexans با هدف حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان با مدیریت مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیندهای تولید آن و اطمینان از اینکه تمام پروژه‌های جدید ردپای زیست‌محیطی محصول نهایی را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، از سال 2025، بخش بزرگی از کابل های تولید شده در تاسیسات Nexans در Autun، فرانسه، بدون هالوژن خواهند بود تا انتشار گازهای سمی خود را در صورت آتش سوزی کاهش دهند.

ساختمان‌های کم‌کربن با انرژی کارآمد نیاز به بررسی نحوه طراحی، ساخت و استفاده از مصالح ساختمانی دارند. این به معنای بررسی زنجیره ارزش و تغییر نحوه ساخت، استفاده و استفاده مجدد از همه مواد – از محصول واقعی گرفته تا بسته بندی و حمل و نقل – برای کاهش اثرات زیست محیطی کلی صنعت است.

منبع :

https://www.nexans.com/en/thought-leadership/nexans_blog/nexans_blog_posts/sustainable-buildings-for-a-brighter-future.html

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.